Rabu, 28 Mac 2012

karma

pernah tak saya minta duit dari orang yang tidak dikenali?
pernah tak saya inginkan sesuatu tapi saya tidak mampu?
kemudian, ada orang yang hulurkan bantuan?

pernah tak adik tu bagi duit pada orang yang tidak dikenali?
pernah tak adik tu tunaikan keinginan seseorang?
yang inginkan sesuatu tapi tidak mampu?

kata orang, karma itu sentiasa berpusing. apa yang kita buat hari ini, akan dibalas balik pada kita di hari muka. atas dasar itu, kita perlu selalu berbuat baik jika kita mahu dilayan baik di masa hadapan.

ceritanya, cik bit berhenti di stesen minyak untuk isi minyak. dekat pam tu, ada seorang budak laki india dengan basikal dia. keadaan dia macam tunggu seseorang tapi tak pulak cik bit pasti. lepas cik bit isi minyak, dengar macam ada orang bisik,"kakak". Cik bit pusing tapi macam tiada apa yang berlaku. Tapi bisikan tu kedengaran lagi bila cik bit dah nak tutup pintu kereta.

Cik bit jengukkan kepala dan nampak adik tu gaya macam bercakap. "Kak, ada tak 7 posen?" Agak terkejut bila ditanya macam tu dan agak cuak sebab keadaan Malaysia sekarang, cik bit tatau adik ni boleh dipercayai ke tak. Tapi, tawakal je la sebab niat cik bit baik. 

Cik bit bagi adik tu singgit sebab masa tu cik bit ingat keadaan diri nak beli something tapi tak cukup beberapa sen. Kalau tak cukup 2 posen pon, menda harga singgit tak akan dapat dibeli,kannnn? Adik tu pun, muka dia nampak segan masa dia tanya tu, tapi mungkin dia terpaksa. Dan masa dia amik duit dari cik bit, dia tunduk malu sambil cakap terima kasih kakak.

Cerita ni bukan untuk bagitau cik bit baik tapi, untuk bagitau apa perasaan orang yang meminta tu. Cuba letakkan kaki di tempat dia dan berfikir apakah rasanya. Sebab cik bit faham perasaan itu, cik bit buat macam ni. Lagi pun,

"Dan ketahuilah bahawa hartamu dan anak anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sis Allah ada pahala yang besar" (Al Anfal: 28)

"Siapa yang berbuat kebajikan mendapat balasan 10 kali lipat amalnya. Dan barang siapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya, mereka tidak sedikitpun tidak dirugikan" (Al An'am:160)

Selaku orang yang pandai maths (ahaks, sangat penipuan),,apalah sangat nilai seringgit dengan 10 kali lipat amalan tu. Ni janji Allah, mana mungkin Dia mungkir. Mana la tau pasni cik bit boleh dapat 10 hengget dari sapa sapa. Dan apalah sangat nilai singgit tu dengan menggembirakan hati seorang budak. InsyaAllah, ada bahagiannya :)

Catat Ulasan