Jumaat, 24 Disember 2010

public safety

Kebanyakan kita, rakyat Malaysia terutamanya Melayu sangat selalu menidakkan hak kita sebagai pengguna. Untuk mendapatkan perkhidmatan yang terbaik, untuk berada di dunia yang selamat. Kita selalu berdiam, menelan ketidaksukaan dan memaafkan kesalahan yang sepatutnya boleh dibetulkan.

Outstation di Johor Bahru menempatkan aku di sebuah hotel berhampiran bandar. Aku perlu mendaftarkan diri di kaunter walaupun cik roommate sudah masuk bilik. Penat perjalanan, aku harapkan layanan yang welcoming daripada staf kaunter hadapan, tapi ia menghampakan.

Tak sempat panas punggung, ia masa untuk makan malam. Lalalalalla di tempat makan dan pulang. Anak – anak buah memakir di tempat parking dalam bangunan hotel. Keadaannya? Memeningkan kepalaku. Si pemandu juga terpaksa membrek mengejut beberapa kali kerana parking itu memeningkan. Brek mengejut masih boleh dimaafkan tetapi tidak lagi bila kami perlu mengundurkan kenderaan kerana jalan ke tempat parking yang sangat pelik dan tidak boleh diterima akal.

Hari kedua di hotel, aku tergesa – gesa buka pintu untuk mendapatkan barang daripada anak buah yang asyik mengetuk pintu. Di kala pintu dibuka, terasa sesuatu menggores kaki. Selesai urusan, ouch..kakiku terluka. Careless punya pasal, diamkan aja.

Sarapan hari ketiga, tiba – tiba saja kami diarahkan supaya bepindah meja makan. Anak buah hanya menurut arahan pihak hotel tanpa banyak soal. Dan bila aku menyoal anak buah, jawapannya: mungkin kita ramai, dia nak kita duduk setempat. Pindah tempat bukan sesuatu yang aku sangat kisahkan, tapi cara mereka memindahkan makanan. Makanan 3 pinggan diangkat tanpa dulang dengan menggunakan sepasang tangan sekaligus. Kementerian Kesihatan pernah mengeluarkan hebahan yang cara menghidang ini adalah tidak bersih dan kita perlu mengelak daripada makan di kedai sebegini. Tapi, di hotel ini?

Hari keempat, aku menjumpai sesuatu yang membuktikan bukan aku yang cuai semasa kakiku luka. Rupa – rupanya penahan pintu bilikku yang terkopak. Memang hazard ada di situ, walupun risikonya kecil. Tapi, pihak hotel boleh menjadikan risiko sifar sekiranya bilik kami diperiksa dengan baik. Aku mula menelefon Manager hotel untuk mengadu dan intonasi suara agak tidak menyenangkan. Supervisor datang untuk melihat selepas 7 minit telefon diletakkan. Melihat tanpa sebarang kata maaf, huh. What a service. Tapi, selepas inche supervisor balik, para perempuan datang melawat. Melihat kerosakan dan mencadangkan counter measure. Tapi aku hanya mahukan temporary counter measure memandangkan tidak mahu mengganggu privacy cik roommate yang sangat mengantuk dan mahu tidur. Hasilnya, segregation from hazard.
::perobek kakiku::

::hasil robekan selepas 2 hari::

::temporary safety measure::

Cik roommate kata aku membesar2kan cerita, padahal lukaku hanya kecil. Konsep psikologi yang dipegangnya ialah: aku seperti anak kecil yang marahkan kerusi bila terlanggar kerusi. Hellllooo.. in design, human makes error and it’s designer’s responsibility to prevent the error. And in safety under OSHA 1994, it’s employer’s (hotel management) responsibility to ensure the safety and health of their employer (hotel’s guest). The concept is: do the best and prepare for the worst. Nasib baik aku yang kena terluka, kalau pesakit diabetis yang kena, berapa tahap severity nya? Sila ketahui tahap platlet darah aku rendah..pendarahan yang kecil tidak akan berhenti dengan kadar orang berplatlet banyak. Ingat senang ke aku nak hasilkan darah?

Maka, marilah kita mengisi menda alah ni bila kita semua mahu daftar keluar dari hotel. Mereka memerlukan bantuan kita. Bantui mereka supaya kita dibantu di masa hadapan.

::borang kepuasan pelanggan::

p/s: Moga pihak hotel mengambil tindakan yang sewajarnya atas komentar tulus ikhlas cik bit demi kebaikan masa depan bersama. Semasa blog ini di update, pihak hotel telah menelefon untuk bertanya lanjut dan memohon maaf. Janjinya, kami akan memperbaiki layanan kami dan semoga cik akan kembali menginap bersama kami :)

Tiada ulasan: