Jumaat, 14 Januari 2011

keindahan yang ditemui - chamang :)

Ia adalah hari bekerja dan kami perlu melawat anak - anak buah di lapangan. Untuk memastikan mereka mampu berdiri di kaki sendiri, tanpa bantuan para pegawai. Makanya, kami bergerak pada jam 7.30 pagi dan sampai di Bentong pada jam 9.15 pagi. Terlalu awal nampaknya ketibaan kami. Maka, kami mula berpusing di pekan Bentong sebelum ke Kuala Lipis.


Setelah lawatan kerjaya semua selesai, masa untuk kami bergerak pulang. Namun, terasa sayang sebab dah nampak signboard "Air Terjun Chamang - 8km". Macam perkara di depan mata, haruslah disambar. Makanya, keputusan diambil untuk menjenguk keadaan sementara anak - anak buah makan tengah hari.


8km ke air terjun terasa sangat lama. Jalannya kecil, hanya muat - muat untuk dua kenderaan berselisih, berliku - liku dan gelap. Kiri kanan hanyalah gaung bukit dan pokok - pokok hutan. Aku dan pemandu hanya diam sepanjang jalan, cuba fokus terhadap keadaan jalan. Selepas perjalanan yang terasa panjang itu, kami mula nampak kereta lain setelah penat hanya berselisih dengan incik - incik lori. Bila aku senyum, incik pemandu berkata "Kalau Bit kata nak balik tadi, kita pon on je..cuak gak la ngan jalan nih"..hahhahah. Tapi, aku sangat berpuas hati dengan apa yang kami jumpa, yang membuatkan aku memanggil anak buah untuk menyertai kami.




::Air terjun yang cantik tetapi deras::


::Sangat tenang dan nyaman suasananya::


::Bukti pengaliran air yang deras::


::Ia segar dan bersih..sangat ok::


::Pagar untuk keselamatan yang disalahgunakan oleh cik bit::


::Jambatan gantung untuk ke seberang::


Aku rasa air terjun ini sangat terjaga kebersihannya. Tandasnya pon elok, parking pun banyak. Meja yang panjang untuk makan - makan pun ada. Yang paling penting, dia ada camping site yang cam best. Maaf, tiada gambar kerana camp site itu dihuni oleh para anak muda lelaki semasa kedatangan kami ke sana. Sesungguhnya, azam selepas ini adalah untuk berkhemah di sini. Siapa mau, sila join saya nnt :)


Oleh kerana ia penemuan yang tidak diduga mahupun dirancang (walaupun ia berada di celah perjalanan balik ke Kelantan), cik bit tidak dapat berendam bersama anak - anak buah menikmati kesejukan air, aci main celup - celup kaki je. HUHUHUHUH...haruslah lepas ni letak baju spare n baju mandi dalam boot kete..
Catat Ulasan