Ahad, 14 Ogos 2011

pengaruh yang bernama cerita di tv

Dari zaman dahulu kala lagi, cik bit bercita cita untuk berhenti kerja setelah cik bit kawin atau lebih tepat lagi setelah cik bit dikurniakan cahaya mata. Ini kerana cik bit mahu menjaga dan mendidik anak cik bit sendiri. Cik bit tidak mahu anak itu lebih rapat dengan orang lain selain dari cik bit sebagai ibu. Tengok perkembangan tumbesaran anak sendiri haruslah suweet kann.

Apabila ada perancangan ini, orang selalu tanya. Dah tu, apa tujuan belajar tinggi tinggi kalau nak duk rumah je? Nanti anak akan cakap "napa nak kena belajar pandai2? ibu ada master pon duk rumah je". OK..ilmu yang dibelajar itu kerana Allah dan ia takkan sia sia sebab cik bit boleh apply apa yang dipelajari dulu dalam mendidik anak anak. Cognitive sciences and safety, 2 important elements in child development. Lagipun, i berhenti KERJA lepas ada anak, maksudnya I perlukan semua itu untuk kerja dengan best terlebih dahulu OK.

Tapi, cita - cita ini agak tergugat bila menonton sebuah drama di TV3. Mengisahkan seorang lawyer hebat berhenti kerja untuk menumpukan perhatian kepada rumah tangga yang baru dibina. Tapi, nasib beliau malang bila diperkotak katikkan lakinya sendiri. Kegundahan ini cik bit sampaikan pada pencuriHati yang pada masa itu bersetuju dengan plan cik bit, yang mahu menjaga beliau dan anak anak kami nanti. Huuhuuu, plan harus mantap dan maju kehadapan kann. Maka, saya terpaksa menadah telinga terhadap ceramah dari pencuriHati kerana terpengaruh dengan cerita di TV. Maka, insaflah saya.

Namun, keinsafan yang lama itu kembali pudar bila mengenangkan rambut cik bit yang memberi masalah kepada cik bit. Oleh kerana family dan rakan tiada untuk memotong rambutku, maka cik bit memerlukan alternatif baru. Dan, inilah hasilnya..

gaya memotong rambut sendiri di hadapan cermin
Dalam cerita Kill Bill, cik pembunuh selamba je memotong rambut beliau sendiri. Hanya perlukan gunting dan cermin ok. So, kalau dia boleh, mengapa tidak cik bit? Dan, cik bit suka je dengan pemotongan rambut ini..hahhahha. 

Oh, kenapa cik bit tidak ke salon sahaja? Kerana, rambut itu aurat dan kindly hard to find a muslimah tukang gunting. Tambahan pula, cik bit tidak tahu apa yang bakal dilakukan terhadap rambut cik bit yang telah dipotong itu and i tak rela ia d apa2kn. Maka, cik bit pun berhenti ke salon sejak cik bit masuk form 1. Rambut hanya akan dipotong oleh family atau rakan terdekat. Tukang fashion? Opkos la i sendiri..and i like it that way :)


bisik2: berdasarkan 2 kisah ini, cik bit berpendapat bahawa cik bit memang mudah terpengaruh dengan cerita di TV..hahhahah

Tiada ulasan: