Rabu, 10 Ogos 2011

sepertiga malam

Di zaman zaman belajar dahulu kala, cik bit sangat gemar tidur awal dan bangun dalam pukul 3 or 4 pagi. Bangun untuk belajar dan siapkan assignment. Makanya, untuk membolehkan kebangunan ni, cik bit perlu tidur lebih awal berbanding dengan orang lain. 10.30 biasanya dah arwah.

Konsep bangun di tengah malam ni lebih mudah bila ada tukang kejut. A zillion thanx to inche tmoon yang sangat sang setia mengejutkan adiknya ini bangun. Biasanya inche tmoon akan stay up untuk study. Dan beliau sudah mau tido, beliau akan mendail nombor cik bit untuk mengejutkan cik bit. Dan kadang kadang, beliau akan alarmkn diri sendiri untuk bangun dan kejutkan cik bit bila beliau tidur awal. Paginya, beliau akan msg bertanya adakah cik bit bangun untuk belajar. Ya, beliau seorang abang yang sangat sweet :)

Bila cik bit buat master, konsep ini agak sukar untuk dijalankan. Sebabnya, badan akan sangat penat bila balik kerja pukul 6. Paling awal 6.30 baru sampai rumah dan tidur paling awal pukul 11. Tambahan pula, tiada tukang kejut. Nak minta inche tmoon, kompem lah dah segan sebab dia tatau cik bit buat master. Pakcik pula selalu penat. Tapi, pakcik boleh diharapkan bila beliau kerja malam atau stand by.

Tapi, napa cik bit mengamalkan konsep sepertiga malam nih? Sebab ia sangat menenangkan untuk belajar pada masa itu. Suasana ia sunyi dan mendamaikan. Tambahan pula, cik bit tahu yang stay  up adalah tidak baik untuk otak. Kita memaksa otak untuk bekerja di waktu ia sepatutnya berehat. So, it's about quality too :)

Setelah cik bit bertambah dewasa, baru cik bit tahu. Rupanya, di sepertiga malam tu lah Allah paling mudah nak makbulkan doa kita. Dia akan turun ke langit dunia dan tengok hambaNya yang memohon pada masa itu walaupun Dia boleh tahu kita memohon tanpa berbuat apa2. Tapi, konsepnya Allah dekat dengan kita pada masa itu.

Patutlah, selepas mengamalkan sepertiga malam ini, result cik bit naik dan berada di tahap yang membanggakan. Alhamdulillah. Tipsnya, solat hajat dan tahajjud sebelum buka buku.

Dan, bila malam tadi cik bit sangat penat dan mengantuk untuk ke surau dan bertarawikh, cik bit kunci alarm awal2..supaya cik bit boleh bangun solat isya' dan menghidupkan sepertiga malam. Lepas je masuk waktu isya' cik bit dah arwah. Dan, bila bangun tadi cik bit rasa ia adalah waktu yang paling produktif untuk cik bit :)


bisik2: moga moga cik bit berjaya ke pejabat pada masanya seperti yang dipesan incik boss..tiada lagi 40 jam waktu bekerja yang masuk pejabat suka suki waktunya..huhuhuh

Tiada ulasan: